چگونگی ارتباط با مشتری جدید :

اگر شما به عنوان متخصص سئو یا طراح وبسایت در حال فعالیت می باشد همیشه سعی دارید به دنبال کسب مشتریان بیشتر و عقد قراردادهای جدید هستید .

برای انجام دادن این کار ، انواع و اقسام روش های کاری و پیشنهادات وجود دارند

از استراتژی های بازاریابی گرفته تا ایده های متفاوت جلب نظر مشتری و… اما گاهی مواقع این واقعیت فراموش می شود که در صورت تماس مشتری جدید با شرکت، چگونه قرار است با او ارتباط برقرار نمایم ؟

چگونه با یک مشتری جدید ارتباط برقرار کنیم

منظور از مشتری جدید:

مشتری بالقوه نمی باشد . مشتری بالقوه می تواند آدرس ایمیل، ارسال فرمی از طرف مشتری در مورد خواسته ها و انتظاراتش، میزان بودجه یا تاریخ تولدش باشد .

منظور از مشتری جدید، فردی می باشد که از ابتدا بررسی گزینه ها و سنجش رقبا عبور کرده و قرار است به طور جدی با ما وارد مذاکره شده و به مشتری تبدیل شود.

یکی از اولین قوانین در شرکت ها و آژانس های سرویس دهنده در اینگونه موارد این می باشد که هر چه سریعتر به درخواست مشتریان جواب دهند ، با انجام این فرآیند احتمال آنکه آنها به مشتریان حتمی تبدیل شوندبسیار بالا می باشد.

مشتری قبل از انتخاب گزینه ای مناسب برای همکاری ، به شرکت های دیگری هم درخواست ارسال می نماید تا ویژگی ها و برتری های هر کدام را مقایسه نماید.

اما معمولاً در ۷۰ درصد از موارد مشتری آن شرکتی را برای طراحی وب سایت و پشتیبانی وردپرس انتخاب می نماید که زودتر از بقیه به درخواست او جواب داده است.

نرم افزار های مختلفی وجود دارند که می توان به وسیله آنها وقتی مشتری ایمیلی فرستاد به طور اتوماتیک پاسخ آن را هم بفرستیم، مثلاً اگر از Gmail استفاده می نماید

می توانید از ابزار Gmail’s Canned Responses استفاده نماید یا متناسب با نرم افزار ارتباط با مشتری (CRM) خود این قبیل ایمیل ها را طراحی نماید .

در جوابیه خود باید موارد حداقلی زیر را رعایت نماید :

تا حد امکان سریع پاسخ دهید و از اینکه با شما تماس برقرار کرده اند از ایشان تشکر نماید .
پروژه مد نظر آنها را تأیید کنید
زمانی را برای صحبت تلفنی مشخص نماید (هر چه زودتر باشد بهتر است).

خیلی از شرکت ها قبل از صحبت تلفنی با مشتری جدید، فرم هایی چند صفحه ای را برای مشتری ارسال می کنند .

برای تسریع در امور بهتر است که این کار را انجام ندهید . این امکان وجود دارد که مشتری به سمت رقیبی که زودتر جواب داده است برود. از انجام دادن کار اضافی خودداری کنید و تا آنجا که می توانید ایشان را به زحمت نیندازید .

مواردی که باید در تماس اولیه از مشتری بپرسیم؟

با دنبال کردن موارد فوق باید هرچه سریع تر زمانی را برای انجام گپ تلفنی با مشتری هماهنگ نماید. همچنین فراموش نکنید تا شماره تلفن ایشان را نیز دریافت کنید.

مدت زمان تماس تلفنی را ۳۰ دقیقه در نظر بگیرید تا:

بفهمید آنها از پروژه مورد نظر خود چه انتظاراتی خواهند داشت.
در صورتی که به توافق نرسیدید زمان زیادی را تلف نکنید.

در صورتی که مشتریان نامناسب زیادی با شما تماس گرفتند و وقت شما را تلف می نمایند ، این امکان وجود دارد بخواهید تا کمی در فرم های سایت مشتریان را به زحمت بندازید تا هر کسی با شما تماس نگیرد؛ فراموش نکنید کیفیت مهم تر از کمیت می باشد .

باید دقیقاً بدانید مشتری دی چه کسی می باشد و چرا شما را که در کار خود بهترین هستید انتخاب نموده است.

بعد از انجام صحبت تلفنی در صورتی که آن را مناسب همکاری ندیدید ، همکاری خود را قطع کنید ، در صورتی که متوجه شدید آنها پتانسیل تبدیل شدن به مشتری حتمی را دارند را مراحل بعدی فروش را انجام دهید

در تماس تلفنی اولیه باید در مورد تمامی موارد زیر با آنها صحبت نماید تا ببینید آیا آنها گزینه مناسبی برای همکاری می باشند یا خیر:

مدل کسب و کار آنها چه می باشد ؟ با فهم آن متوجه خواهید شد که آیا سودآور می باشند یا خیر .

به دنبال چه نوع پروژه ای می باشند؟ استراتژی یا خدمات یا ترکیبی از هر دو.

سازمان دهی تیمی آنها چگونه می باشد و دانش آنها از کانال بازاریابی که به کمک آن در حال ارتباط برقرار می باشدبا شما هستند چگونه می باشد؟

آیا طرف مقابل شخص تصمیم گیرنده و صاحب امضا می باشد یا اینکه فرد تنها برای کسب اطلاعات تماس گرفته و تصمیم گیرنده نمی باشد .

میزان بودجه آنها چقدر میباشد ؟

شروع کار از نظر آنها چه زمانی میباشد؟

پس از پرسش موارد بالا ، از اینکه با شما تماس گرفته اند از ایشان تشکر نموده و بگویید که قرار است چه زمانی پاسخ آنها را داده و مراحل بعدی را دنبال نماید . کار اصلی از اینجا شروع می شود!

چگونه با یک مشتری جدید ارتباط برقرار کنیم

تماس تلفنی دوم با مشتری جدید:

زمانی که تماس اولیه شما با موفقعیت انجام شود ، و حس کردید مشتری خوبی را پیدا نموده اید ، باید برای ادامه روند پیگیری برنامه داشته تا در ادامه به مشکل برنخورد

شاید این سوال پیش بیاید که چگونه با یک مشتری جدید ارتباط برقرار کنیم :این بخش اهمیت زیادی دارد. بعد از انجام تماس اولیه، با ایمیل با مشتری ارتباط برقرار نماید و آنچه که تلفنی صحبت نموده اید را مرور کرده و در مورد ادامه کارها صحبت کنید. اول از همه از آنها تشکر نماید که شما را به رقبا ترجیح داده اند.

بعد از مسائلی را که هنگام تماس تلفنی اولیه با او صحبت کردید به طور خلاصه مرور نماید .برای این کار نکاتی که در تماس اولیه ذکر شده اند را یادداشت نماید و آنها را خلاصه کنید .

برای راحتی خود، CRM را طوری تنظیم نماید تا بتوان به کمک آن مستقیماً به ایمیل مشتری دسترسی داشته باشید . می توانید از قالب ها در جواب استفاده نماید .

تصمیم گیری در مورد پروژه یک مشتری طراحی سایت یا سئو:

فروش موفقیت آمیز یعنی تشخیص درست دورنما و صرف زمان و تمرکز بر مشتریانی می باشد که واقعاً قصد امضای قرار داد خواهند داشت نه افرادی که سودی برای شما به بار نخواهند آورد.

مطمئناً شما قادر می باشد تا مشتری ایده آل را با توجه به بودجه، پروژه مد نظر آنها (استراتژی، خدمات یا ترکیبی از دو) و کانال های بازاریابی که استفاده می نماید تشخیص دهید.

وقتی مشتری ایده آل را از مشتری های نامناسب تشخیص دهید ، آنوقت راحت تر می توانید در مورد به دست گرفتن پروژه تصمیم گیری نماید .

بنا به تجربه و صدها پروژه ای که آنها را با موفقیت به سرانجام رسانده ایم، ۵ فاکتوری که هنگام تماس تلفنی اول باید در مورد آنها با مشتری صحبت نماید که در نهایت به شما در تصمیم گیری در مورد پروژه کمک فراوانی خواهند کرد را معرفی میکنیم. در صورت برخورد با هر گونه از موارد زیر از به دست گرفتن پروژه خودداری کنید:

انتظارات و جدول های زمانی غیرواقعی
نبود یا کمبود بودجه
نبود منابع مورد نیاز برای انجام کارها
همکاری های شکست خورده مشتری با آژانس های قبلی
وضعیت متزلزل کسب و کار آنها

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *